LOKALIZACJA: Małopolska. Powiat Myślenicki.

Jak wypełnić deklarację?

Rada Miejska w Myślenicach podjęła uchwałę o wysokości miesięcznej opłaty za odpady komunalne. Stawka jaka będzie obowiązywać wszystkich mieszkańców Gminy od 1 lipca 2013 r., wyniesie 5,70 zł brutto od osoby miesięcznie. Z wpłacanej przez mieszkańców należności Gmina pokryje koszty składowania i przetwórstwa śmieci przez Zakład Utylizacji Odpadów, ich odbiór i transport przez przewoźnika oraz zakup worków, druk kalendarzy i dokumentów związanych z obsługą całego systemu.

Podstawą funkcjonowania nowego systemu jest wypełnienie przez mieszkańców deklaracji. Do jej uzupełnienia zobowiązany jest każdy właściciel nieruchomości. Na podstawie podanych w niej informacji samodzielnie ustali wysokość miesięcznej opłaty za wszystkich domowników. Wystarczy pomnożyć ilość osób zamieszkujących nieruchomość przez obowiązującą stawkę podaną powyżej.

Wypełnioną deklarację należy przesłać pocztą lub złożyć osobiście w UMiG do 24 maja 2013 r. do godz. 15:30. Dla wszystkich, którzy nie będą mogli złożyć deklaracji, od poniedziałku do piątku, zorganizowane zostaną dodatkowe dyżury w soboty w dniach 11 i 18 maja w godz. od 8.00 ? 13.00 w Urzędzie Miasta i Gminy Myślenice na sali obsługi klienta.

W przypadku zmiany ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość, przewidziano możliwość korekty pierwotnej deklaracji. W takiej sytuacji należy ponownie ją wypełnić (deklarację), podając aktualne informacje. Brak złożenia pierwszej deklaracji przez właściciela nieruchomości - zgodnie z ustawą - będzie równoznaczny z naliczeniem miesięcznej opłaty, równej stawce za odpady nieposegregowane czyli 12,00 zł brutto od osoby miesięcznie.

Zadeklarowaną miesięczną opłatę, należy wpłacać na indywidualny numer konta, który zostanie przekazany każdemu właścicielowi nieruchomości. Podanie adresu e-mail w deklaracji, przyspieszy znacznie ten proces. Wpłatę można uiścić z góry np. za rok lub regulować, co miesiąc czy raz na kwartał.

Do dnia wejścia w życie nowych przepisów, czyli do 1 lipca 2013 r. mieszkańcy otrzymają niezbędne do segregacji kosze i worki na śmieci oraz kalendarze wywozów poszczególnych odpadów.

Przykład nr 1

Pani Wanda i Pan Tadeusz Iksińscy wraz z dwójką dzieci mieszkają w domu wielorodzinnym. Córka Agnieszka, studiująca na co dzień w Poznaniu oraz roczny synek Krzyś. Wraz z nimi ciągle zameldowany jest najstarszy syn Marek, jednak od kilku lat nie mieszka już w rodzinnym domu, lecz na stałe zamieszkuje w Krakowie wraz ze swoją rodziną. Parter natomiast zamieszkuje brat Pani Wandy - Mariusz z rodziną. Zarówno pani Wanda Iksińska oraz jej brat Mariusz są właścicielami osobnych nieruchomości i osobno opłacają za nią podatek. Każdy z nich (właściciel nieruchomości) wypełni deklarację osobno. Co za tym idzie ? każdy z nich otrzyma osobny pakiet składający się z pojemnika na bioodpady, pojemnika na odpady pozostałe oraz dwa worki: jeden na szkło i drógi na papier+plastik+metal+tekstylia.

Ponadto właściciele nieruchomości mogą zgłosić również zapotrzebowanie na worki pomarańczowe na pieluchy jednorazowe oraz worki czarne na odpady zielone, które nie zmieszczą się już w koszu na bio (np. trawa po skoszeniu ogródka czy gałęzie po porządkowaniu krzewów).

Jednak Pani Wanda i Pan Marek nie chcą mieć pod domem 4 kubłów na śmieci. Dlatego też poproszą w Urzędzie o przygotowanie jednej pary koszy (jeden pojemnik na bioodpady i jeden na odpady pozostałe). Worki obydwie rodziny otrzymają wg tego jak im przysługują czyli każda rodzina otrzyma worek na szkło oraz worek na papier+plastik+metal+tekstylia.

Podsumowanie:

Deklaracja wypełniana przez Panią Wandę:

Ilość osób zameldowanych: 5

Zamieszkujących osób: 3 oraz jedna osoba zamieszkująca przez trzy miesiące w roku.

Przykład nr 2

Pan Krzysztof Kowalski wraz z żoną Marią i dwójką dzieci mieszkają w domku jednorodzinnym. Obydwoje pracują i mieszkają na terenie Gminy Myślenice w Miejscowości Osieczany, dzieci natomiast uczęszczają do pobliskiej szkoły. Właścicielem nieruchomości jest Pan Krzysztof, który wypełni i złoży deklaracje w Urzędzie Miasta i Gminy Myślenice wyliczając opłatę za cztery osoby zamieszkujące nieruchomość.

Podsumowanie:

Ilość osób zamieszkujących nieruchomość przez cały rok: 4 osoby