szlak czerwony

Szlak czerwony - okrężny

Długość: 16,1 km,
nawierzchnia: asfalt, żwir , grunt, beton,
różnica wzniesień: ok. 348 m

Trasę można zacząć od dolnej stacji kolei linowej podjeżdżając do góry szlakiem, bądź skrócić trasę wyjeżdżając koleją do góry.

Od dolnej stacji kolejki linowej dojeżdżamy do mostku na potoku Kobylak w ul. Parkowej, następnie chodnikiem do kładki wiszącej nad Rabą pokonujemy pierwsze metry szlaku. Tuż przed schodami kładki łukiem w prawo zjeżdżamy na asfalt parkowej alejki i zachowując szczególną ostrożność ze względu na bawiące się dzieci i konsumentów baru Banderoza jedziemy z nurtem rzeki za znakami szlaku do remizy OSP na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego/ Parkowej/ Zdrojowej/ Zacisze. Dla bezpieczeństwa przeprowadzamy rowery w ul. Zacisze i - nadal asfaltem - jedziemy do jej końca, gdzie skręcamy w prawo do widocznego szlabanu pozostawiając za sobą około 1,5 km szlaku. Za szlabanem szeroka droga o nawierzchni z grubego żwiru, miejscami bardzo luźnego, łagodnie wprowadza nas na stok Uklejny. Po około 300 m. - wśród kilku modrzewi oddzielających po prawej łąkę od drogi - nadrzewna kapliczka "Ostatniej wieczerzy" z charakterystycznymi postaciami świątków, lecz droga - wijąc się wśród iglastego lasu - uparcie pnie się po stoku i po ok. 1,3 km spotykamy znaki niebieskie szlaku pieszego. Oba szlaki wspólnie kontynuują mozolną wspinaczkę, gdy po ok. 1,2 km po prawej odnajdujemy informację botaniczną o leśnym użytku ekologicznym "Młaka źródliskowa" ( 53 gatunki roślin naczyniowatych w tym kilka chronionych ). Jeszcze niespełna 200 m. i z prawej - za szlabanem - znaki zielone szlaku rowerowego oraz śródleśna kapliczka na rozstajach. Za nami łącznie 4,5 km szlaku i 215 m. wysokości. Po "odsapnięciu" łukiem w lewo następnie w prawo - prawie poziomo wiodącą drogą gruntową pokonujemy ok. 300 m. ( z lewej piękna panorama ) do pierwszych zabudowań Buliny, przy których ostry - ok. 100 m. zjazd do skrzyżowania z drogą o poprzecznie ułożonych płytach betonowych i rozstanie ze szlakiem pieszym. Skręcamy w prawo i ostro podjeżdżamy przez ok. 600 m. krętą, wąską drogą pokonując ok. 80 m. różnicę wzniesień, ostatnie kilkadziesiąt metrów to żwir z iłem.

Na pierwszym zakosie pojazdu minęliśmy z prawej kapliczkę metalowego krzyża a pokonawszy podjazd po lewej piękna panorama Beskidów ku Tatrom. Dojechawszy do widocznych przed nami modrzewi skręcamy w lewo i razem z czerwonymi znakami szlaku pieszego, kamienistą drogą leśną, zjeżdżamy ok. 500 m do niewielkiego obniżenia między Uklejną a Śliwnikiem "gubiąc" ok. 40 m wysokości. Następne ok. 400 m to podjazd do wysokości ok. 570 m na stoku Śliwnika, gdzie z prawej dochodzą znaki czarnego szlaku rowerowego, kilkadziesiąt merów wcześniej pożegnaliśmy odchodzący w lewo czerwony szlak pieszy. Za nami łącznie ok. 6,8 km a przed nami zabudowania Chełma ( dzielnicy Myślenic ) na stoku Wierchu Stróża, do których dojeżdżamy po ok. 500 m łagodnego zjazdu. Skręcamy w lewo i po kilku metrach ostro w prawo wjeżdżając na trasę zielonego szlaku pieszego, z którym pożegnamy się po ok. 3,4 km jazdy grzbietem. Uwaga ! cały wspólny odcinek szlaków w pogodne dni stanowi swoisty deptak o nasilonym ruchu pieszym. Tymczasem z zakrętu panoramy: w prawo dolinki Talagówki, w lewo majestatycznej Łysiny; kilkadziesiąt metrów dalej ( za zakrętem ) po lewej w dali majaczy Lubień. Początkowo żwirowa droga łagodnie wprowadza nas za zabudowania, od których - miejscami ostro - przemiennie: asfaltem i drogą betonową wprowadza nas na Wierch Stróża o wys. 648 m. n.p.m., czyli najwyższy punkt szlaku. Stąd ok. 600 m zjazdu do skrzyżowania w siodełku nad Patykowem, gdzie przy transformatorze rozpoczyna/ kończy swój bieg zielony szlak rowerowy do Buliny. Ostatni na szlaku podjazd wygodną asfaltową alejką wprowadza nas na szczyt Chełma ( 613,3 m npm ) górującego nad Zarabiem. Tuż przed szczytem minęliśmy wieżę przekaźnikową z platformą widokową i punktem gastronomicznym, a za szczytem stacja górna najdłuższej kolejki linowej w Polsce ( 2006 m długości ).

Z górnej stacji kolejki szlak prowadzi nas w gruntową drogę wzdłuż tylnej ściany budynku stacji i ostrym zjazdem, łukiem w lewo po czym w prawo bardziej łagodnie, po około 200 m. skręca pod kątem prostym w lewo żegnając szlak pieszy i towarzyszący od stacji wyczynowy szlak rowerowy ( trasa down - hillowa ). Po przebytych dotychczas 10,7 km szlaku przed nami bodaj najtrudniejszy odcinek; wąsko, kręto, początkowo mokrym żwirem z iłami i miejscami stromo - to ostatni na szlaku zjazd długości ok. 1,8 km "gubiący" ok. 260 m. wysokości ( z 560 m. - do 300 m npm. ). Od pierwszych zabudowań ( przysiółek Malakówka w Stróży ) droga wyłożona betonowymi kratownicami rozdzielonymi luźnym żwirem, niżej kratownice zastąpione pełnymi pasami betonu a już w dolinie asfalt, ale uwaga ! wjeżdżamy na drogę główną przejeżdżając asfaltem najbliższe skrzyżowanie na wprost. Po około 200 m. skręcamy w prawo, przy zakładzie przetwórstwa tworzyw sztucznych, pozostawiając po lewej budynek ośrodka zdrowia ( w głębi szkoła ). Przejechawszy wygodnie asfaltem ok. 500 m, przy współczesnej murowanej kapliczce, opuszczamy asfalt skręcając w lewo na drogę gruntową i za jej biegiem po kilkudziesięciu metrach w prawo kierując się do widocznego skraju lasu. Wąska, ocieniona i faktycznie błotnista, żwirowa droga - po kilkudziesięciu metrach przecięta strugą ze stoku Chełma - prowadzi brzegiem Raby, która to się do niej przybliża, to oddala. Po ok. 1,9 km od zakładu tworzyw sztucznych w Stróży, w oddzielonej polem od drogi kępie drzew z prawej, zabytkowa - owiana legendą - kamienna kapliczka. Jeszcze ok. 400 m. kamienisto - błotnistej drogi i wjeżdżamy na asfalt, którym po ok. 100 m dojeżdżamy do bramy kempingu pozostawiając za sobą 15,1 km szlaku. Do miejsca startu docieramy wygodnie asfaltem ul. Parkowej pokonując ostatni kilometr szlaku i zamykając tym samym jego pętlę.