Trasa zielona

Szlak zielony - stokowy

Długość: 7,6 km
nawierzchnia: grunt, asfalt, żwir, beton
różnica wzniesień: ok. 170 m

Z "siodełka" między Chełmem a Wierchem Stróża na czerwonym szlaku rowerowym przy transformatorze, żwirowa droga wprowadza nas między domy przysiółka Patykowo. Po kilkudziesięciu metrach droga łukiem w prawo staje się kamienisto - gruntowa i wąska. Minąwszy ostatnie zabudowania z prawej, po lewej ładny widok na stok Uklejny, natomiast minąwszy ostatni dom z lewej na krótko wjeżdżamy w las, gdzie na rozstajach kapliczka. Za nami ok. 600 m. łagodnego zjazdu a przed nami: krótki, ostrzejszy zjazd , przejazd przez strugę ze Stróży i równie krótki podjazd, za którym zabudowania Chmielówki, gdzie przez pewien czas w starej szkole działało schronisko PTT. Kolejne kilkadziesiąt merów już równej, żwirowej drogi i wjeżdżamy między domy kolejnego przysiółka: Litwowo, gdzie przez ok. 200 m. kręto i stromo po poprzecznie ułożonych płytach betonowych dojeżdżamy do asfaltu ul. Leśnej pokonując łącznie około 1,6 km i gubiąc ok. 50 m. wysokości. Zachowując ostrożność skręcamy w lewo ( zgodnie z oznakowaniem wjeżdżamy z ulicy bezprzejazdowej tzw. "ślepej" ) pozostawiając po prawej przydomową kapliczkę. Nie musimy pedałować ale hamulce mogą się "przytopić" z racji konieczności stałego zwalniania jazdy na krętej, stosunkowo wąskiej i ruchliwej jezdni ( uwaga na samochody ) Po ok. 600 m. od wjazdu w ul. Leśną mijamy po prawej sklep a po dalszych ok. 100 m. - na łuku w prawo - na drzewie po lewej kapliczkę. Zjechawszy jeszcze ok. 700 m. z asfaltu wjeżdżamy bardzo ostro w prawo w żwirową drogę leśną by po kilkudziesięciu metrach przejść za szlaban ją zamykający. Jeszcze trochę łagodnego zjazdu i przejechawszy łącznie ok. 3,2 km. osiągamy najniższy pkt szlaku ( 420 m. n.p.m. ) gubiąc łącznie ok. 170 m. Przekroczywszy mostek na Talagówce ( Kobylaku ) łukiem w prawo szeroką drogą o luźnej nawierzchni żwirowej mozolnie wspinamy się stokiem Uklejny. Po ok. 600 m. ostry zwrot w lewo i przez kolejne 600 m. wspinaczka na wysokość ok. 510 m. gdzie napotykamy odchodzący w prawo czarny łącznikowy szlak rowerowy (1,5 km. do szlaku czerwonego).

W tym miejscu możemy spokojnie "odsapnąć" przed dalszą wspinaczką przez ok. 1,2 km na wysokość 570 m do przecięcia z czerwonym szlakiem pieszym. Mimo zmęczenia i dogodnego miejsca do kolejnego postoju przejeżdżamy jeszcze ok. 100 m. łukiem drogi w prawo, za którym - przed wyniosłym bukiem z prawej - napotkamy starą ale wygodną platformę widokową. Wspiąwszy się na nią możemy podziwiać panoramę Myślenic jednak z wyłączeniem Zarabia i zamkowej góry z racji przysłonięcia przez młody las. Po odpoczynku rozpoczynamy łagodny zjazd, by po ok. 1,9 km ( a łącznie 7,6 km ) na poziomie 515 m. n.p.m. - gdzie kończy się szlak - na rozstajach leśnych nad Buliną napotkać znaki czerwonego szlaku rowerowego i niebieskie pieszego; kilkaset metrów wcześniej przekroczyliśmy szlaban.