LOKALIZACJA: Małopolska. Powiat Myślenicki.

Informacje

piątek, 29 października 2021

Mieszkańcy wzięli udział w spotkaniu dotyczącym połączenia kolejowego Kraków-Myślenice

W poniedziałek 25 października odbyło się spotkanie informacyjne przedstawicieli firmy International Management Services Sp. z o.o. z mieszkańcami dotyczące opracowania studium planistyczno-prognostycznego dla połączenia kolejowego Kraków–Myślenice. Jak się okazuje do wglądu mamy już dwa warianty przebiegu samej linii z alternatywną trasą głogoczowską” króra zawiera m.in. dodatkowych przystanków w gminie., To niewątpliwie stworzyłoby najlepszy środek komunikacji Myślenic z Krakowem, ale także dla okolicznych sołectw takich jak Głogoczów, Krzyszkowice, czy Polanka.

Firma International Management Services Sp. z o.o. na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego opracowuje obecnie wstępne studium planistyczno-prognostyczne dla projektu pn.: „Budowa połączenia kolejowego Kraków – Myślenice”.

Czego mogli dowiedzieć się mieszkańcy podczas spotkania informacyjnego?

Domyślnie projekt linii ma odciążyć Kraków jeszcze kilkanaście kilometrów przed wjazdem do miasta. Poruszający się samochodami mieliby możliwość przesiadki na pociąg już w Głogoczowie. Przejęcie większej ilości podróżujących w tym miejscu to pomysł na pozbycie się korków na odcinku Zakopianki na wysokości Libertowa i Mogilan. Do wglądu mieszkańców będą niebawem przebiegi w Myślenicach wraz z kilometrażem sieci, co obrazuje już pewien kształt całego projektu. Konsultacje w formie on-line odbyły się również dla mieszkańców Mogilan, Świątnik Górnych, czy Sieprawia.

Długość trasy po wybudowaniu w zależności od wariantów sięga 22,2 km (wariant 1) lub 25,5 km (wariant 2). Przewidywany czas przejazdu dla obu tras szacowany jest na 38 lub 42 minuty. Projekt wymaga oczywiście utworzenia dodatkowych nasypów i wiaduktów z czego pierwszy wznosi się jeszcze przed budynkami fabryki Vistula łagodnie przechodząc na platformę stacji, gdzie powstać mają dolne parkingi z wymaganą windą dla osób niepełnosprawnych. W pobliżu stacji pociągu ma powstać infrastruktura wraz z zagospodarowaniem pod lokale usługowe i sklepy oraz parkingi. Wiadukt kolejowy na wizualizacji biegnie dalej w stronę Krakowa ponad ulicą Kazimierza Wielkiego wzdłuż zakopianki.

Kolejne dwa warianty to „minimalny” – z 4 parami pociągów oraz pośredni z 20 parami, co oznacza, że w tym wypadku pociąg kursowałby co godzinę w każdym kierunku, aż do późnych godzin nocnych. Nie da się ukryć, że linia pociągu relacji Kraków Myślenice to nowe światło na już dobrze rozwiniętą komunikację – jeszcze do niedawna otwarta została linia autobusowa, która obejmuje połączenie tych miast.

"Wykonanie dokumentacji pozwoli nam złożyć wniosek w drugim etapie rządowego programu „Kolej Plus”. Wniosek ma dotyczyć dofinansowania opracowania projektu budowlanego wraz ze wszelkimi niezbędnymi decyzjami i pozwoleniami, na które to wedle szacunków potrzeba będzie ok. 300 mln zł." - komentuje burmistrz Jarosław Szlachetka 

Projekt zakłada nawet 35 par pociągów kursujących w ciągu dnia w odstępach 30-minutowych. Koncepcja obejmuje trzy warianty kursowania, które zależne będą od prognozowanego ruchu i możliwości infrastruktury, o czym wspominali organizatorzy spotkania. Choć do etapu realizacji jeszcze daleko to wstępnie szacunkowy koszt budowy linii kolejowej Kraków - Myślenice to w granicach 1,1 – 1,2 mld zł. Budżet programu Kolej Plus to 6,5 mld zł. Wartość 96 zgłoszonych projektów z całej Polski szacuje się na łączną kwotę 25 mld zł.