LOKALIZACJA: Małopolska. Powiat Myślenicki.

Informacje

środa, 25 stycznia 2023

Spotkanie Klastra Energii: Jak zrobić by Gmina Myślenice była samowystarczalna energetycznie?

Spotkanie przedstawicieli Smart Energy Lab z przedstawicielami merytorycznymi dziewięciu gmin tworzących Klaster Energii w myślenickim magistracie dotyczyło przedstawienia możliwości, jakie daje samorządom dobrze działający Klaster Energii. Przedstawiono formalne zalety podjętej inicjatywy oraz kroki, które należy podjąć, by przyniosły zamierzone efekty.

Inwestycja w odnawialne źródła energii, biogaz, elektronie wiatrowe i turbiny w skali lokalnej, to jedne z poruszanych tematów, jednak dyskusji podlegał fakt, jak zrobić, by Gmina Myślenice była samowystarczalna energetycznie?

W spotkaniu wziął udział burmistrz Miasta i Gminy Myślenice Jarosław Szlachetka, a także pracownicy merytoryczni Urzędu Miasta i Gminy w Myślenicach. Zaproszeni eksperci ze Smart Energy Lab to dr inż. Edmund Ciesielka - Ekspert z zakresu energetyki; dr inż. Paweł Dybowski - Ekspert z zakresu strategicznego zrządzenie kosztami energii, strategii klastrów; mgr inż. Andrzej Jurkiewicz - Ekspert z zakresu ciepłownictwa i biogazu; mgr inż. Paweł Balawander - Ekspert z zakresu projektów technicznych OZE, projektowania instalacji fotowoltaicznych, nowoczesnych rozwiązań informatycznych w zakresie energetyki i nadzoru na inwestycjami energetycznymi

oraz Pan Tadeusz Królczyk, Wójt Gminy Ochotnica, który przedstawił rozwiązania, które do tej pory wprowadzono na terenie Gminy Ochotnica Dolna i ich zalety na przykładzie zarządzanej gminy.

Początki Klastra Energii

Potrzeba rozwoju świadomej społeczności w zakresie produkcji i gospodarki energią w Gminie Myślenice zaowocowała podpisaniem międzygminnego porozumienia z dnia 6 października 2021. Niniejszym Porozumieniem strony powołały do życia klaster energii o nazwie „EkoEnergia - Klaster Energii Ziemi Myślenickiej”. 9 Gmin + koordynator, który docelowo nie spełnił oczekiwań.

W 2022 roku koordynator został odwołany, a sam Klaster został „wyciszony”. Kolejna perspektywa finansowa oraz co najważniejsze bardzo duży wzrost kosztów energii, gazu wymusza na gminach podjęcie kroków, które pozwolą na funkcjonowanie w nowych realiach ekonomicznych. O ile jeszcze dwa lata temu poszczególne strony porozumienia miały zabezpieczone środki na pokrycie kosztów energii, widzimy wyraźny teren wzrostowy, który bez podjęcia działań może doprowadzić do wyłączenia części obiektów. Oszczędzanie energii poprzez wyłączenie oświetlenia ulicznego, ograniczenia temperatury w budynkach czy rezygnacji z działań energetycznie wymagających (chociaż ważne) nie gwarantuje wyjścia z obecnej sytuacji. Potrzebne jest działanie i stąd podejmowane przez Gminę Myślenice kolejne kroki.

Działania Gminy Myślenice

Gmina Myślenice w 2022 roku wskazywała kilkukrotnie chęć dalszego rozwijania Klastra Energii i współpracy z gminami. Z uwagi na nikłe zaangażowanie stron działania takie zostały podjęte przez samą Gminę Myślenice. Dokonano analizy podmiotów, które świadczą szeroką gamę usług na rzecz sektora publicznego, co doprowadziło do nawiązania współpracy ze Smart Energy Lab. Gmina Myślenice dysponuje obecnie inwentaryzacją kilkudziesięciu Punktów Poboru Energii (PPE), która to wskazała na możliwość ograniczenia rocznych kosztów energii elektrycznej o ponad 100 tysięcy złotych Co ważne działania nie wymagają inwestycji i możliwe są do wprowadzenia z poziomu zawartych umów i ich doprecyzowania (moc umowna, energia bierna). Kolejny krok to poddanie audytom energetycznym budynki, które wymagają inwestycji w przyszłości. Takie rozpoznanie potrzeb jest kluczowym elementem przed rozpoczęciem procesu inwestycyjnego.

Jakie są szanse?

Dobre przygotowanie, o którym wspomniano wcześniej, jest podstawą powodzenia przyszłych inwestycji. Jest to element, który daje gwarancję uzyskania jak największej efektywności energetycznej przy jak najniższych nakładach kosztowych. Co więcej są to działania, które można będzie zrefundować z dotacji w najbliższej przyszłości.

Oprócz coraz bliższego terminu uruchomienia środków z nowego RPO (Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027) czy też z krajowego FENIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko), który jest następcą programu POIŚ ogłoszone są już dwa nabory ze środków KPO.

Pierwszy dotyczy wsparcia przedinwestycyjnego, które będzie miało na celu opracowanie optymalnej formuły prawnoorganizacyjnej i modelu biznesowego na potrzeby uruchomienia lub rozwoju społeczności energetycznej oraz przygotowanie niezbędnych analiz i dokumentacji pod kątem przygotowania inwestycji.

W ramach tego wsparcia będą finansowane m.in: strategie lokalnego rozwoju rynku energii; analizy prawne, biznesowe i techniczne, analizy lokalnego popytu i podaży energii; inwentaryzacje lokalnych zasobów energetycznych (infrastruktury), a także potencjału w tym zakresie (np. zdolności do udostępniania przyłączy energetycznych); studia wykonalności, biznesplany, dokumenty typu due dilligence; dokumentacja techniczna, projekty budowlane, w tym programy funkcjonalno-użytkowe; analizy docelowego montażu finansowego inwestycji; zatrudnienie dedykowanego personelu merytorycznego do zapewnienia trwałości i obsługi budowanych społeczności energetycznych. Jeden klaster energii lub przedsięwzięcie zgłoszone przez jednostkę samorządu terytorialnego może uzyskać na ten cel około 1,5 mln zł.

Drugi konkurs dotyczy środków na inwestycje, a podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie są członkowie klastrów energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii lub spółdzielnie energetyczne w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (dalej jako społeczności energetyczne).

Wsparcie inwestycyjne jest ukierunkowane na demonstrację rozwiązań inwestycyjnych oraz modeli biznesowych, które mogą być stosowane przez społeczności energetyczne. Maksymalny poziom dofinansowania w zakresie wsparcia inwestycyjnego wynosi ok. 23-27 mln zł na jedną społeczność energetyczną.