LOKALIZACJA: Małopolska. Powiat Myślenicki.

Informacje

czwartek, 05 października 2023

„Zielone światło” dla węzłów drogowych na Zakopiance

W dniu 5.10.2023 roku Wojewoda Małopolski, Łukasz Kmita, w obecności Posła na Sejm RP, Władysława Kurowskiego, Dyrektora GDDKiA w Krakowie, Tomasza Pałasińskiego, Burmistrza Miasta i Gminy Myślenice, Jarosława Szlachetki oraz zaproszonych gości, podpisał decyzje ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) na budowę bezkolizyjnego węzła drogowego na „Zakopiance" w Myślenicach oraz w Krzyszkowicach.

To kolejny krok, który zbliża nas do zwiększenia bezpieczeństwa na Zakopiance. Podpisanie decyzji o rygorze natychmiastowej wykonalności zakończyło etap prac projektowych i tym samym umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych. Jak poinformował Dyrektor GDDKiA w Krakowie, Tomasz Pałasiński, otwarcie ofert do przetargu na węzeł w Myślenicach nastąpi 10 października 2023 r. co powinno pozwolić na przysłowiowe wbicie łopaty jeszcze w tym roku. Z kolei przetarg na tunel w Krzyszkowicach ma zostać ogłoszony w najbliższym czasie tak, aby obie te inwestycje zakończyły się z końcem 2025 roku.

- Na trasie do Zakopanego znajduje się wiele niebezpiecznych miejsc, które obiecaliśmy przebudować, usprawnić. Dzisiaj mówimy o Myślenicach i Krzyszkowicach, ale w perspektywie pozostaje Jawornik, Głogoczów oraz Bęczarka. Wsparcie Rządu Premiera Mateusza Morawieckiego, dobre decyzje Ministra Infrastruktury, Andrzeja Adamczyka oraz udana współpraca samorządów wojewódzkiego i gminnego doprowadziła do realizacji wyczekiwanych inwestycji, które ucieszą zarówno mieszkańców, jak i podróżujących. – powiedział Poseł na Sejm RP, Władysław Kurowski

Na węźle „Sobieskiego” w Myślenicach przewidziana jest przebudowa DK7 na odcinku ok. 600 m. Głównym założeniem projektu jest wybudowanie estakady nad trasą DK7 wraz z chodnikiem, likwidacja istniejącej sygnalizacji świetlnej oraz budowa kładki pieszej. W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech odcinków jezdni dodatkowych o szerokości 5,5 m. zapewniających obsługę komunikacyjną terenów sąsiadujących z DK7, budowę pasów włączenia i wyłączenia w ciągu DK7 oraz przebudowę wlotów drogi powiatowej wraz z budową ronda. Dla poprawy warunków ruchu pieszego, przewidziano budowę kładki na wysokości cmentarza żydowskiego oraz wyposażenie estakady w część przeznaczoną dla pieszych. Wzdłuż dróg dodatkowych przewidziano budowę chodników o szerokości 2,2 m. Dodatkowo inwestycja obejmuje budowę oświetlenia drogowego, ekranów akustycznych i kanału technologicznego

Z kolei w Krzyszkowicach rozbudowany będzie układ drogowy na odcinku ok. 442 m. Powstanie tam tunel drogowy wraz z chodnikiem pod „Zakopianką”. Na skrzyżowaniu zapewniono wszystkie relacje. W ramach inwestycji przewidziano budowę trzech odcinków jezdni dodatkowych zapewniających obsługę komunikacyjną terenów sąsiadujących z DK7, budowę pasów włączenia i wyłączenia w ciągu DK7 oraz przebudowę wlotów drogi powiatowej i drogi wewnętrznej, z korektą lokalizacji wlotu drogi wewnętrznej. Dla poprawy warunków ruchu pieszego, przewidziano budowę chodników oraz korektę lokalizacji zatok autobusowych wraz z peronami przystankowymi oraz wiatami. W celu zapewnienia możliwości dojść do przystanków transportu zbiorowego w rejonie tunelu zaprojektowano chodniki o szerokości od 1,5m do 2,7m, dostosowane do poruszania się osób z niepełnosprawnościami. Z jezdni dodatkowej dostępny będzie parking typu „park&ride” dogodnie powiązany z przystankami. Dodatkowo inwestycja obejmuje przełożenie potoku Krzyszkowiaka, budowę oraz przebudowę zjazdów publicznych i indywidualnych, budowę oświetlenia drogowego, ekranów akustycznych i kanału technologicznego

Do głównych korzyści wynikających z realizacji obydwóch zadań należy poprawa bezpieczeństwa, płynności ruchu, skrócenie czasu przejazdu oraz minimalizacja punktów kolizji.

Likwidacja niebezpiecznych miejsc, poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz podróżujących Zakopianką przez budowę bezkolizyjnych skrzyżowań była i jest jednym z moich priorytetów i wyzwań w podejmowanych działaniach. Dzisiejsze podpisanie decyzji świadczy o tym, że można być skutecznym w swojej służbie i pracy dla na rzecz całej wspólnoty samorządowej. Jestem niezmiernie wdzięczny za prawie trzyletnią współpracę Ministerstwu Infrastruktury, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie oraz biurom projektowym z którymi przyszło nam pracować nad rozwiązanymi technicznymi obydwu inwestycji. Dziękuje wszystkim, którzy angażowali się w realizację tych przedsięwzięć. W sposób szczególny chce podziękować ministrowi infrastruktury panu Andrzejowi Adamczykowi oraz posłowi Władysławowi Kurowskiemu. – burmistrz Jarosław Szlachetka.