LOKALIZACJA: Małopolska. Powiat Myślenicki.

Organizacje Pozarządowe

czwartek, 04 stycznia 2024

Roczny program współpracy Gminy Myślenice z organizacjami pozarządowymi na rok 2024

Uchwała nr 731/LXXII/2023
Rady Miejskiej w Myślenicach
 z dnia 27 listopada 2023 r.

w sprawie przyjęcia Rocznego Programu Współpracy Gminy Myślenice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2024.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn.zm.) oraz art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571), Rada Miejska w Myślenicach uchwala co następuje:

§ 1. 

Przyjmuje się Roczny Program Współpracy Gminy Myślenice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2024 w brzmieniu jak określono w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2.

  1.  Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Myślenice.
  2. W ramach powierzonych niniejszą uchwałą zadań Burmistrz Miasta i Gminy Myślenice obowiązany jest do zorganizowania i przeprowadzenia określonych w odrębnych przepisach postępowań konkursowych mających na celu wyłonienie podmiotów, realizujących wynikające z jej treści zadania pożytku publicznego, zlecane przez Gminę Myślenice.

§ 3.  

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą od 1 stycznia 2024 roku, z tym że przeprowadzenie postępowań konkursowych w celu wyłonienia podmiotów realizujących zadania ze sfery zadań publicznych zlecanych przez Gminę Myślenice, może nastąpić począwszy od dnia jej uchwalenia.

Roczny Program Współpracy Gminy Myślenice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2024

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

Tworząc Program Współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego Gmina Myślenice, wyraża wolę współdziałania w celu jak najlepszego zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzonej przez mieszkańców. Wspiera również rozwój społeczeństwa obywatelskiego i inspiruje społeczność lokalną do większej aktywności na rzecz wspólnego dobra. Aktywna współpraca z organizacjami pozarządowymi jest jednym z elementów kierowania rozwojem gminy.
Uchwalając niniejszy program Rada Miejska w Myślenicach ma nadzieję na dalszy rozwój współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
W programie określono cel główny i cele szczegółowe współpracy. Ponadto program współpracy koreluje z innymi rocznymi programami uchwalanymi przez Radę Miejską w Myślenicach, które wskazują niektóre priorytetowe zadania publiczne realizowane we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie.

§ 1. 

1. Ilekroć w Programie jest mowa o:

1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

2) programie – należy przez to rozumieć Roczny Program Współpracy Gminy Myślenice
z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2024;

3) samorządzie – należy przez to rozumieć Miasto i Gminę Myślenice;

4) gminie – należy przez to rozumieć Gminę Myślenice;

5) burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Myślenice;

6) radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Myślenicach;

7) wydziale merytorycznym – należy przez to rozumieć wydział, z którego środków określonych uchwałą budżetową udzielona będzie dotacja;

8) urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy Myślenice;

9) organizacjach – należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

10) dotacji – należy przez to rozumieć środki finansowe z budżetu Gminy Myślenice przekazywane na podstawie przepisów prawa;

11) jednostce organizacyjnej gminy – należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną Gminy Myślenice, działającą w formie jednostki budżetowej;

12) regrantingu - należy przez to rozumieć procedurę zlecenia zadania publicznego polegającą na przekazaniu dotacji otrzymanej przez organizację pozarządową uczestniczącą w konkursie innym organizacjom pozarządowym, które w tym konkursie bezpośrednio nie brały udziału.

Rozdział 2.
CELE WSPÓŁPRACY
§ 2.

Cele główne i cele szczegółowe programu.

1. Nadrzędnym celem Programu jest kształtowanie partnerstwa Gminy Myślenice z organizacjami dla wspólnych działań służących lepszemu zaspokajaniu potrzeb i podnoszeniu poziomu życia mieszkańców regionu oraz wspomaganie zrównoważonego rozwoju gminy.

2. Celami szczegółowymi współpracy z organizacjami pozarządowymi są min.:

1) Aktywizacja mieszkańców w życiu społecznym gminy w szczególności poprzez:

a) otwartą politykę informacyjną,

b) politykę długofalowej współpracy z organizacjami pozarządowymi: opracowanie i realizacja gminnego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz wspieranie instytucji edukacji, kultury i sportu oraz organizacji przy pozyskiwaniu środków zewnętrznych oraz partnerów do realizacji działań, m.in. poprzez zawieranie porozumień o współpracy,

c) rozwój oferty edukacyjno – kulturalnej,

d) budowanie postaw obywatelskich i prospołecznych poprzez aktywizację społeczności lokalnej.

2) Kształtowanie społeczeństwa obywatelskiego w regionie poprzez:

a) tworzenie sprzyjających warunków dla powstania inicjatyw lokalnych,

b) wsparcie aktywności obywatelskiej mieszkańców Gminy Myślenice,

c) umacnianie świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za siebie, swoje otoczenie, wspólnotę lokalną oraz jej tradycję,

d) stałą edukację społeczną,

e) podnoszenie świadomości kulturalnej i społecznej.

3) Zapewnienie bezpieczeństwa publicznego i socjalnego mieszkańców gminy:

a) udział w programach i szkoleniach promujących bezpieczeństwo publiczne,

b) udział w programach i szkoleniach promujących ochronę zdrowia.

4) Zapobieganie wykluczeniu społecznemu poprzez:

a) wspieranie rodzin i grup ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz wzmacnianie rozwoju lokalnych sieci wsparcia grup i środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym,

b) opracowanie programu w zakresie rozwoju usług społecznych w tym wspierania ekonomii społecznej,

c) organizację czasu wolnego dzieci i młodzieży.

5) Umacnianie partnerstwa pomiędzy samorządem a organizacjami.

6) Zapewnianie efektywniejszej realizacji zadań publicznych poprzez włączenie organizacji w realizację tych zadań.

7) Wspieranie organizacji w realizacji ich zadań statutowych.

Rozdział 3.
ZASADY I ZAKRES PRZEDMIOTOWY WSPÓŁPRACY
§ 3.

1. Podejmując współpracę z organizacjami pozarządowymi Gmina Myślenice kierować się będzie zasadami:

1) pomocniczości – dążenie do poszerzania zakresu zadań zlecanych organizacjom pozarządowym oraz wspieranie działania organizacji pozarządowych w zakresie, jaki jest niezbędny do efektywnej realizacji podejmowanych przez nie zadań publicznych;

2) suwerenności stron – zagwarantowanie niezależności, równości oraz autonomii podmiotów realizujących Program w granicach przyznanych przez prawo;

3) partnerstwa – podejmowanie działań we współpracy opartej na wzajemnym szacunku, rzetelności i zaufaniu oraz uznaniu równorzędności stron;

4) efektywności – realizowanie planowanych działań i dążenie do osiągania wspólnie określonych celów, podnoszenie efektów w zakresie wzajemnej współpracy oraz minimalizacji kosztów z tym związanych;

5) uczciwej konkurencji – podejmowanie działań opierających się na równych dla wszystkich stron i obiektywnych kryteriach, zasadach oraz prowadzenie działań (w szczególności dotyczących zlecania zadań publicznych) w sposób transparentny i przejrzysty;

6) jawności – zachowanie przejrzystości i transparentności podejmowanych działań oraz dostępu do informacji o działalności, realizowanych projektach, pozyskanych środkach finansowych, wewnętrznych zmianach itp.;

2. Zakres przedmiotowy współpracy określa art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie odpowiednio do terytorialnego zakresu działania Gminy Myślenice oraz w zakresie odpowiadającym zadaniom Gminy Myślenice, w szczególności w zakresie:

1) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

2) ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;

3) działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

4) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnej;

5) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;

6) kultury, sztuki i ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

7) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

8) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

9) turystyki i krajoznawstwa;

10) promocji i organizacji wolontariatu;

11) działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

12) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

13) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych
w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w art. 4 ust. 1 pkt 1 - 32a ustawy;

14) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości.

3. Zarówno Gmina jak i organizacje w trakcie współpracy działają zgodnie z prawem i dobrymi obyczajami.

Rozdział 4.
FORMY WSPÓŁPRACY
§ 4.

1. Współpraca pomiędzy Gminą a organizacjami pozarządowymi może mieć charakter finansowy lub pozafinansowy.

2. Finansowe formy współpracy:

1) zlecanie organizacjom, na zasadach określonych w ustawie, realizacji zadań publicznych w formie powierzania ich wykonywania wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub wspieranie ich wykonywania wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji,

a) w trybie otwartego konkursu ofert,

b) z pominięciem otwartego konkursu ofert, zgodnie z art. 11a lub art. 19a ustawy,

c) na wniosek złożony z własnej inicjatywy przez organizacje, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy,

2) zawieranie umów o wykonanie inicjatywy lokalnej, zgodnie z art. 19b-19h ustawy;

3) zlecanie realizacji zadania w innym trybie niż przewiduje ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie min. możliwość zakupu produktów i usług w trybie bezprzetargowym.

3. Pozafinansowe formy współpracy:

1) wzajemne informowanie się o kierunkach działań, wymiana informacji będącej podstawą prawidłowego diagnozowania problemów i potrzeb mieszkańców Gminy;

2) opiniowanie i konsultowanie z organizacjami pozarządowymi projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;

3) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym;

4) podejmowanie i prowadzenie bieżącej współpracy z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego;

5) profesjonalizacja organizacji poprzez:

a) organizację szkoleń i doradztwa, w szczególności w zakresie przygotowania dokumentów, w tym wniosków konkursowych, sprawozdań i rozliczeń;

b) informowanie organizacji o potencjalnych źródłach finansowania i zasadach udzielania dotacji;

6) udzielanie rekomendacji i opinii organizacjom współpracującym z samorządem, które ubiegają się o dofinansowanie realizowanych projektów ze źródeł zewnętrznych;

7) udostępnienie adresu na siedzibę organizacji w celu prowadzenia działalności statutowej (koordynowane przez urząd lub właściwą jednostkę organizacyjną gminy);

8) umożliwienie organizacjom korzystania ze swoich zasobów, takich jak: sale, sprzęt, wyposażenie na cele związane z działalnością pożytku publicznego (koordynowane przez urząd lub właściwą jednostkę organizacyjną gminy).

Rozdział 5.
PRIORYTETOWE ZADANIA PUBLICZNE
§ 5.

Do priorytetowych zadań publicznych, które w 2024 r. mogą być realizowane we współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy przy współudziale gminy, zaliczamy w szczególności::

1. Zadania mające na celu organizację czasu wolnego dzieci i młodzieży szczególnie w okresie ferii zimowych i wakacji (realizowane w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii na lata 2022-2025, przy wsparciu wydziału merytorycznego urzędu).

2. Zadania mające na celu udostępnienie usług rehabilitacji ogólnoustrojowej w formie stacjonarnej lub domowej dla osób ze wskazaniami medycznymi szczególnie dla starszych, samotnych i ubogich oraz dla osób niepełnosprawnych przewlekle chorych  (koordynowane przez Centrum Usług Społecznych w Myślenicach).

3. Zadania mające na celu wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, ze szczególnym uwzględnieniem sportu amatorskiego oraz sportu dzieci i młodzieży (koordynowane przez wydział merytoryczny urzędu).

4. Zadania ze sfery kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego skierowanego szczególnie na rzecz dzieci i młodzieży oraz rodzimej kultury i sztuki amatorskiej (koordynowane przez wydział merytoryczny urzędu).

5. Zadania mające na celu upowszechnianie postaw ekologicznych, na rzecz ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego (koordynowane przez wydział merytoryczny urzędu).

6. Zadania mające na celu promocję i upowszechnianie lokalnej turystki oraz kreowanie produktu turystycznego (tworzenie, rozwój, promocja) wokół lokalnych atrakcji turystycznych (koordynowane przez wydział merytoryczny urzędu).

7. Zadania mające na celu wspieranie działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w tym wspieranie sieciowania, współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy organizacjami pozarządowymi (koordynowane przez wydział merytoryczny urzędu).

8. Zadania mające na celu działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka w tym wspierania rodzin w wypełnianiu ich podstawowych funkcji (koordynowane przez wydział merytoryczny urzędu lub właściwą jednostkę organizacyjną gminy).

9. Zadania mające na celu promocję i organizację wolontariatu (koordynowane przez wydział merytoryczny urzędu lub właściwą jednostkę organizacyjną gminy).

Rozdział 6.
OKRES REALIZACJI PROGRAMU
§ 6.

1. Program będzie realizowany w okresie od 1 stycznia 2024 roku do 31 grudnia 2024 roku.

2. Przeprowadzenie postępowań konkursowych w celu wyłonienia podmiotów realizujących zadania ze sfery zadań publicznych w roku 2024 może następować począwszy od dnia przyjęcia niniejszego programu.

3. Rozliczenie realizacji zadań na których finansowanie udzielono dotacji musi zakończyć się do 30 stycznia 2025 roku.

Rozdział 7.
SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU
§ 7.

1. Program będzie realizowany przez:

1) Radę Miejską w Myślenicach w zakresie wytyczania polityki społecznej i finansowej gminy,

2) Burmistrza Miasta i Gminy Myślenice w zakresie realizacji założeń powyższej polityki, dysponowania środkami na ten cel w ramach budżetu gminy, poprzez merytoryczne wydziały urzędu oraz jednostki organizacyjne gminy, w zakresie bieżącej współpracy z podmiotami programu, przygotowania i publikacji ogłoszeń w otwartych konkursach, organizowania komisji konkursowych, publikacji wyników konkursów ofert, sporządzania umów, nadzoru nad ich realizacją i kontroli wydatkowania dotacji,

3) komisje konkursowe do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.

2. Podmiotami Programu współpracy ze strony Organizacji są organizacje z terenu Gminy lub których terenem działania jest Gmina Myślenice.

3. Gmina Myślenice:

1) wspiera w sferach, o których mowa w art. 4 ustawy, realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz inne uprawnione podmioty, prowadzące działalność statutową w danej dziedzinie - wymagany jest udział finansowy organizacji, którego wysokość określona zostanie w regulaminach konkursów, przy czym udział może pochodzić ze środków własnych lub z innych źródeł np. wpłat i opłat adresatów zadania,

2) powierza w sferach, o których mowa w art. 4 ustawy, realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz inne uprawnione podmioty, prowadzące działalność statutową w danej dziedzinie.

4. Wspieranie i powierzanie, o którym mowa w ust. 3, odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba że odrębne przepisy przewidują inny tryb zlecenia:

1) konkurs przeprowadza się na zasadach określonych w art. 13 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

2) rozpatrywanie ofert odbywa się na zasadach określonych w art. 15 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

3) powierzenie w innym trybie niż otwarty konkurs ofert może nastąpić jeżeli dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach, szczególnie poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych.

5. Na wniosek organizacji pozarządowej oraz innego uprawnionego pomiotu Gmina Myślenice może zlecić, z pominięciem otwartego konkursu ofert, realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym, spełniającego łącznie następujące warunki:

1) wysokość dofinansowania lub finansowania nie przekracza kwoty 10 000,00 zł,

2) zadanie ma być realizowane w okresie nie dłuższym niż 90 dni,

3) łączna kwota przekazana w ten sposób tej samej organizacji w danym roku kalendarzowym nie może przekroczyć 20 000,00 zł.

6. Realizacja zadania publicznego odbywa się w oparciu o zawartą umowę, której ramowy wzór określa w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego:

1) podmioty, które uzyskały dotację na realizację zadania publicznego zobowiązane są do wyodrębnienia w ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację umowy,

2) dotacje nie mogą być wykorzystane na:

a) zakup nieruchomości,

b) działalność gospodarczą,

c) pokrycie kosztów utrzymania biura, z wyłączeniem bezpośrednich kosztów związanych z realizacją zadania.

3) Sprawozdanie z wykonania zadania publicznego określonego w umowie należy sporządzić w terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji zadania.

7. Gmina Myślenice zlecając zadanie publiczne dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania,
w szczególności:

1) stanu realizacji zadania,

2) efektywności, rzetelności i jakości wykonywania zadania,

3) prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania,

4) prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy.

8. Niektóre zadania publiczne, wskazane w ustawie, mogą być realizowane w ramach inicjatywy lokalnej.

Rozdział 8.
WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PLANOWANYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
§ 8.

1. W budżecie Gminy Myślenice będą zabezpieczone środki na realizację priorytetowych zadań publicznych określonych w par. 5 niniejszego programu i wyniosą nie mniej niż 2 195 000,00 zł

1) Planowana wysokość środków przeznaczonych na priorytetowe zadania publiczne w obszarze:

a) Sfera działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży – 350 000,00 zł ze środków pochodzących z opłat pobieranych za wydawanie zezwoleń na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18%.

b) Udostępnienie usług rehabilitacyjnych, szczególnie dla ludzi starszych, samotnych i ubogich - 150.000,00 zł z dochodów własnych Gminy.

c) Sfera wspierania i upowszechniania kultury fizycznej – 1 350 000,00 zł z dochodów własnych Gminy.

d) Sfera kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego - 310 000,00 zł z dochodów własnych Gminy.

e) Sfera ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego - 5 000,00 zł  z dochodów własnych Gminy.

f) Sfera turystyki i krajoznawstwa - 10 000,00 zł z dochodów własnych Gminy.

g) Sfera działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1–32a - 20 000,00 zł z dochodów własnych Gminy.

2. Środki mogą w ciągu roku budżetowego zostać zwiększone lub zmniejszone w zależności od sytuacji finansowej Gminy Myślenice.

3. Na realizację innych zadań ze sfery pożytku publicznego Rada Miejska może zabezpieczyć dodatkowe środki w budżecie Gminy Myślenice.

Rozdział 9.
SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU
§ 9.

1. Bieżącym monitoringiem w zakresie realizacji programu zajmują się właściwie merytorycznie wydziały Urzędu Miasta i Gminy Myślenice, oraz jednostki organizacyjne gminy w obszarach realizowanych zadań publicznych.

2. Organizacje pozarządowe mogą zgłaszać na bieżąco swoje uwagi, wnioski, propozycje dotyczące realizacji programu do Naczelników wydziałów merytorycznych oraz do Kierowników jednostek organizacyjnych gminy w obszarach realizowanych zadań publicznych. Uzyskane w czasie realizacji programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje będą wykorzystane do usprawnienia bieżącej i przyszłej współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi.

3. Burmistrz Miasta i Gminy Myślenice, nie później niż do dnia 31 maja następnego roku, przedkłada Radzie Miejskiej w Myślenicach sprawozdanie z realizacji programu:

1) w sprawozdaniu podaje się nazwy organizacji, które uzyskały dotacje, kwotę dotacji i nazwę zadania,

2) ponadto w sprawozdaniu uwzględnia się wyniki przeprowadzonych kontroli oraz weryfikację sprawozdań końcowych z wykonania zadań.

4. Przy ocenie realizacji programu uwzględnia się mierniki efektywności, tj.:

1) liczbę organizacji wyrażających wolę podjęcia realizacji zadań publicznych we współpracy z Gminą Myślenice,

2) liczbę organizacji, które podjęły się we współpracy z Gminą Myślenice realizacji zadań publicznych na rzecz lokalnej społeczności,

3) liczbę osób, które były adresatami różnych działań publicznych,

4) wysokość środków finansowych przeznaczonych z budżetu gminy na realizację zadań publicznych we współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami,

5) łączną wielkość środków finansowych zaangażowanych przez organizacje pozarządowe we współpracy z Gminą Myślenice na realizację zadań publicznych.

5. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, zostanie opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej www.myslenice.pl.

Rozdział 10.
SPOSÓB TWORZENIA PROGRAMU I PRZEBIEG KONSULTACJI
§ 10.

1. Na podstawie oceny realizacji programu w poprzednim roku oraz po zebraniu uwag o jego realizacji, min. od organizacji pozarządowych przygotowywany będzie projekt programu na następny rok, który zostanie poddany konsultacjom.

2. Konsultacje odbywać się będą w oparciu o Zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji społecznych na terenie Gminy Myślenice przyjęty uchwałą nr 369/XL/2021 Rady Miejskiej w Myślenicach z dnia 27 września 2021 roku.

3. Po zakończeniu konsultacji projekt programu zostanie przedłożony Radzie Miejskiej w Myślenicach.

Rozdział 11.
TRYB POWOŁYWANIA I ZASADY DZIAŁANIA KOMISJI KONKURSOWYCH DO OPINIOWANIA OFERT W OTWARTYCH KONKURSACH OFERT
§ 11.

1. Burmistrz Miasta i Gminy Myślenice ogłaszając otwarty konkurs ofert powołuje komisję konkursową, której zadaniem jest opiniowanie ofert złożonych w konkursie. Komisja może być powołana na czas określony, aż do momentu wygaśnięcia kadencji jej członków oraz nieokreślony, aż do momentu złożenia rezygnacji z udziału w pracach komisji.

2. Prowadzenie spraw związanych z powołaniem i pracą komisji należy do obowiązków właściwych merytorycznie wydziałów Urzędu Miasta i Gminy Myślenice oraz jednostek organizacyjnych gminy prowadzących konkursy ofert na realizację zadań publicznych.

3. Komisja konkursowa liczy do 7 osób. W skład komisji konkursowej wchodzą przedstawiciele Urzędu Miasta i Gminy Myślenice lub przedstawiciele jednostek organizacyjnych gminy oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych i innych podmiotów uprawnionych.

4. Na wniosek Naczelnika wydziału jednostki organizacyjnej właściwej merytorycznie, lub Kierowników jednostek organizacyjnych gminy w obszarach realizowanych zadań publicznych  w pracach komisji mogą uczestniczyć, ale tylko z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.

5. Burmistrz Miasta i Gminy Myślenice powołując komisję konkursową wybiera przedstawicieli organizacji pozarządowych i innych uprawnionych podmiotów spośród proponowanych kandydatów pod warunkiem, że podmioty te nie biorą udziału w ogłoszonym konkursie.

6. Pracami komisji kieruje Przewodniczący. Komisja obraduje na posiedzeniach zamkniętych, bez udziału oferentów. Uczestnictwo w komisji jest nieodpłatne.

7. Komisja wypracowuje stanowisko, po zebraniu indywidualnych ocen wobec wszystkich ofert i przedstawia je w formie listy ocenionych projektów z przypisaną im oceną punktową i proponowaną kwotą dotacji.

8. Z przebiegu prac komisji sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) imiona i nazwiska członków komisji konkursowej,

2) liczbę zgłoszonych ofert spełniających określone warunki oraz oferty odrzucone,

3) wskazanie ofert najkorzystniejszych z uwzględnieniem kwot proponowanej dotacji,

4) podpisy członków komisji konkursowej.

9. Ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji dokonuje Burmistrz Miasta Gminy Myślenice.

10. Decyzja o rozstrzygnięciu konkursu podlega ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy Myślenice.

Rozdział 12.
HARMONOGRAM OTWARTYCH KONKURSÓW OFERT
§ 12.

1. Planowany harmonogram otwartych konkursów ofert na 2024 rok:

l.p.

Obszar współpracy

Planowana wysokość środków

Ogłoszenie o konkursie

Składanie ofert

Rozstrzygnię-cie konkursu

Podpisanie umowy

Okres realizacji

1.

wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej

1 350 000

zgodnie z poniższym harmonogramem

1a.

- w tym działalność wspierająca rozwój sportu, zajęcia sportowo-rekreacyjne

1 300 000

grudzień 2023

Konkurs – min. 21 dni kalendarzowych

styczeń 2024

styczeń 2024

01.01.2024-31.12.2024

1b.

- w tym imprezy sportowo-rekreacyjne, zawody, turnieje, szkolenia /w trybie małego grantu/

50 000

styczeń 2024

ocena będzie następować sukcesywnie – do wyczerpania środków

max. 90 dni

2.

kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego

310 000

zgodnie z poniższym harmonogramem

2a.

- kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji (otwarty konkurs ofert wraz z małymi grantami)

300 000

grudzień 2023

Konkurs – min. 21 dni kalendarzowych

 

Mały grant – ocena będzie następować sukcesywnie – do wyczerpania środków

styczeń 2024

styczeń 2024

01.01.2024-31.12.2024

 

 

 

Mały grant – max 90 dni

2b.

- regranting

10 000

marzec 2024

min. 21 dni kalendarzowych

kwiecień 2024

kwiecień 2024

01.04.2024-31.12.2024

3.

turystyka i krajoznawstwo

10 000

luty 2024

min. 21 dni kalendarzowych

marzec 2024

marzec 2024

01.03.2024-31.12.2024

4.

ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego

5 000

luty 2024

min. 21 dni kalendarzowych

marzec 2024

marzec 2024

01.03.2024-31.12.2024

5.

działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o p.p.i.w. w zakresie określonym w pkt. 1-32a

20 000

luty 2024

min. 21 dni kalendarzowych

marzec 2024

marzec 2024

01.03.2024-31.12.2024

6.

wypoczynek dla dzieci i młodzieży

350 000

zgodnie z poniższym harmonogramem

6a.

- w tym organizacja wypoczynku zimowego dla dzieci i młodzieży

20 000

grudzień 2023

min. 21 dni kalendarzowych

styczeń 2024

styczeń 2024

17.01.2024-30.01.2024

6b.

- w tym organizacja wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży

150 000

maj 2024

min. 21 dni kalendarzowych

czerwiec 2024

czerwiec 2024

01.07.2024-31.08.2024

6c.

- w tym organizacja działań i zajęć tworzących alternatywne formy spędzania czasu wolnego dzieci i młodzieży na terenie wsi w Gminie Myślenice w okresie (styczeń-czerwiec)

90 000

styczeń 2024

min. 21 dni kalendarzowych

luty 2024

luty 2024

01.02.2024-30.06.2024

6d.

- w tym organizacja działań i zajęć tworzących alternatywne formy spędzania czasu wolnego dzieci i młodzieży na terenie wsi w Gminie Myślenice w okresie (wrzesień-grudzień)

90 000

lipiec 2024

min. 21 dni kalendarzowych

sierpień 2024

sierpień 2024

01.09.2024-31.12.2024

7.

udostępnienie usług rehabilitacji ogólnoustrojowej w formie stacjonarnej lub domowej dla osób ze wskazaniami medycznymi szczególnie dla starszych, samotnych i ubogich oraz dla osób niepełnosprawnych przewlekle chorych

150 000

styczeń 2024

min. 21 dni kalendarzowych

luty 2024

luty 2024

01.02.2024-30.12.2024

Razem:

 

 

2. Ostateczne terminy mogą być inne niż określone w ww. harmonogramie. Informacje o obowiązujących terminach zostaną podane w poszczególnych ogłoszeniach o konkursie.

3. Dotacje dla organizacji są przyznawane do wysokości środków zaplanowanych na ten cel w uchwale budżetowej.

4. Oferty w konkursach wymienionych powyżej należy składać poprzez internetowy generator ofert Witkac.pl.

Rozdział 13.
Postanowienia końcowe
§ 13.

1. Program niniejszy ma charakter otwarty i zakłada możliwość uwzględnienia nowych form współpracy i doskonalenia tych, które zostały określone.

2. Uchwalony program podaje się do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej gminy www.myslenice.pl       

3. Program niniejszy obejmuje organizacje pozarządowe oraz inne jednostki prowadzące swą działalność na terenie Miasta i Gminy Myślenice lub na rzecz jej mieszkańców i spełniają wymogi określone w ustawie.

4. Zmiany w niniejszym programie mogą być dokonywane wyłącznie w drodze uchwały Rady Miejskiej w Myślenicach.

5. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym programie mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy prawa, w szczególności ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i ustawy o finansach publicznych.