Informacje
poniedziałek, 03 lipca 2023
Zaświadczenie potwierdzające okres pełnienia funkcji sołtysa
1 lipca weszła w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji Sołtysa - USTAWA do pobrania.
Zgodnie z nowymi przepisami sołtysi, którzy pełnili swoją funkcję przez co najmniej 8 lat, otrzymają dodatek do emerytury w wysokości 300 zł. Świadczenie wypłacane będzie przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
KOMU PRZYSŁUGUJE ŚWIADCZENIE:
300 zł miesięcznie do emerytury przysługuje sołtysom i byłym sołtysom, którzy:
-Ukończyli 60 (kobiety) lub 65 (mężczyźni) lat,Pełnili funkcje sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez co najmniej 2 kadencje, nie mniej niż 8 lat.
-Nie ma wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez 8 lat w sposób ciągły.
CO ZROBIĆ, BY OTRZYMAĆ ŚWIADCZENIE?
Świadczenie będzie wypłacane na wniosek osoby uprawnionej, który należy złożyć w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy
DO WNIOSKU NALEŻY DOŁĄCZYĆ:
-zaświadczenie burmistrza, (wójta, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji
-oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa
W związku z powyższym Burmistrz Miasta i Gminy Myślenice na podstawie posiadanych dokumentów będzie wydawał zaświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa.
Jeżeli urząd nie będzie dysponował danymi potwierdzającymi okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, zostanie wydane postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia.
W przypadku braku dokumentów potwierdzających spełnienie wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje nie mniej niż 8 lat zaświadczenie, będzie mogło być zastąpione pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa
GDZIE ZŁOŻYĆ WNIOSEK O WYDANIE ZAŚWIADCZENIA POTWIERDZAJĄCEGO OKRES PEŁNIENIA FUNKCJI SOŁTYSA?
Wnioski o wydanie zaświadczenia potwierdzającego okres pełnienia funkcji sołtysa należy składać:
-Osobiście na Dziennik Podawczy Urzędu Miasta i Gminy Myślenice.
-Pocztą na adres Urząd Miasta i Gminy Myślenice, Rynek 8/9, 32-400 Myślenice
-przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą na platformie ePUAP (www.epuap.gov.pl)
Link do strony KRUS: https://www.krus.gov.pl/artykul/swiadczenie-pieniezne-z-tytulu-pelnienia-funkcji-soltysa/
Więcej informacji na temat świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa można uzyskać w każdej jednostce organizacyjnej KRUS.
-Wniosek do burmistrza
-Oświadczenie wnioskodawcy oraz świadków
-Oświadczenie o niekaralności
-Wniosek do KRUS