LOKALIZACJA: Małopolska. Powiat Myślenicki.

Organizacje Pozarządowe

piątek, 16 kwietnia 2021

Roczny program współpracy Gminy Myślenice z organizacjami pozarządowymi na rok 2021

Roczny program współpracy Gminy Myślenice z organizacjami
pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności
pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. 

Tworząc program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego Gmina Myślenice, wyraża wolę współdziałania w celu jak najlepszego zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzonej przez mieszkańców. Wspiera również rozwój społeczeństwa obywatelskiego i inspiruje społeczność lokalną do większej aktywności na rzecz wspólnego dobra. Aktywna współpraca z organizacjami pozarządowymi jest jednym z elementów kierowania rozwojem gminy. Uchwalając niniejszy program Rada Miejska w Myślenicach ma nadzieję na dalszy rozwój współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. W programie określono cel główny i cele szczegółowe współpracy. Ponadto program współpracy koreluje z innymi rocznymi programami uchwalanymi przez Radę Miejską w Myślenicach tj. Gminnym Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Myślenice i Gminnym Programem Przeciwdziałania Narkomanii na terenie Miasta i Gminy Myślenice, które wskazują niektóre priorytetowe zadania publiczne realizowane we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 1057).

§ 2. 

1. Ilekroć w Programie jest mowa o:

1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

2) programie – należy przez to rozumieć Roczny program współpracy Miasta i Gminy Myślenice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2021 rok;

3) samorządzie– należy przez to rozumieć Miasto i Gminę Myślenice;

4) urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy Myślenice;

5) organizacjach – należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

6) dotacji – należy przez to rozumieć środki finansowe z budżetu Miasta i Gminy Myślenice przekazywane na podstawie przepisów prawa.

Rozdział 2.
CELE WSPÓŁPRACY

§ 2. 

Cele główne i cele szczegółowe programu.

1. Nadrzędnym celem Programu jest kształtowanie partnerstwa Miasta i Gminy Myślenice z organizacjami dla wspólnych działań służących lepszemu zaspokajaniu potrzeb i podnoszeniu poziomu życia mieszkańców regionu oraz wspomaganie zrównoważonego rozwoju gminy.

2. Celami szczegółowymi współpracy z organizacjami pozarządowymi są m.in.:

1) Aktywizacja mieszkańców w życiu społecznym gminy w szczególności poprzez:

a) otwartą politykę informacyjną,

b) politykę długofalowej współpracy z organizacjami pozarządowymi: opracowanie i realizacja gminnego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz wspieranie instytucji edukacji, kultury i sportu oraz stowarzyszeń przy pozyskiwaniu środków zewnętrznych oraz partnerów do realizacji działań,

c) rozwój oferty edukacyjno - kulturalnej,

d) budowanie postaw obywatelskich i prospołecznych poprzez aktywizację społeczności lokalnej.

2) Kształtowanie społeczeństwa obywatelskiego w regionie poprzez tworzenie sprzyjających warunków dla powstania inicjatyw lokalnych, wsparcie aktywności obywatelskiej mieszkańców Gminy Myślenice, umacnianie świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za siebie, swoje otoczenie, wspólnotę lokalną oraz jej tradycję.

a) stała edukacja społeczna, podnoszenie świadomości kulturalnej i społecznej.

3) Zapewnienie bezpieczeństwa publicznego i socjalnego mieszkańców gminy:

a) udział w programach i szkoleniach promujących bezpieczeństwo publiczne,

b) udział w programach i szkoleniach promujących ochronę zdrowia.

4) Zapobieganie wykluczeniu społecznemu poprzez:

a) wspieranie rodzin i grup ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz wzmacnianie rozwoju lokalnych sieci wsparcia grup i środowisk ubogich i zagrożonych wykluczeniem społecznym,

b) opracowanie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w zakresie wspierania działań zapobiegających wykluczeniu społecznemu,

c) organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży poprzez zajęcia pozalekcyjne i świetlicowe.

5) Umacnianie partnerstwa pomiędzy samorządem a organizacjami.

6) Zapewnianie efektywniejszej realizacji zadań publicznych poprzez włączenie organizacji w realizację tych zadań.

7) Wspieranie organizacji w realizacji ich zadań statutowych.

Rozdział 3.
ZASADY I ZAKRES PRZEDMIOTOWY WSPÓŁPRACY

§ 3. 

1. Podejmując współpracę z organizacjami pozarządowymi Gmina Myślenice kierować się będzie zasadami:

a) pomocniczości – dążenie do poszerzania zakresu zadań zlecanych organizacjom pozarządowym oraz wspieranie działania organizacji pozarządowych w zakresie, jaki jest niezbędny do efektywnej realizacji podejmowanych przez nie zadań publicznych;

b) suwerenności stron – zagwarantowanie niezależności, równości oraz autonomii podmiotów realizujących Program w granicach przyznanych przez prawo;

c) partnerstwa – podejmowanie działań we współpracy opartej na wzajemnym szacunku, rzetelności i zaufaniu oraz uznaniu równorzędności stron;

d) efektywności – realizowanie planowanych działań i dążenie do osiągania wspólnie określonych celów, podnoszenie efektów w zakresie wzajemnej współpracy oraz minimalizacji kosztów z tym związanych;

e) uczciwej konkurencji – podejmowanie działań opierających się na równych dla wszystkich stron i obiektywnych kryteriach, zasadach oraz prowadzenie działań (w szczególności dotyczących zlecania zadań publicznych) w sposób transparentny i przejrzysty;

f) jawności – zachowanie przejrzystości i transparentności podejmowanych działań oraz dostępu do informacji o działalności, realizowanych projektach, pozyskanych środkach finansowych, wewnętrznych zmianach itp.;

2. Zakres przedmiotowy współpracy określa art 4 ust. 1 ustaw o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie odpowiednio do terytorialnego zakresu działania Gminy Myślenice oraz w zakresie odpowiadającym zadaniom Gminy Myślenice, w szczególności w zakresie:

1) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju

świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

2) ochrony promocji zdrowia w tym działalności leczniczej;

3) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnej;

4) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;

5) kultury, sztuki i ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

6) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

7) turystyki i krajoznawstwa;

8) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

9) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w art. 4 ust. 1 pkt 1 - 32a ustawy.

Rozdział 4.
FORMY WSPÓŁPRACY

§ 4. 

1. Współpraca pomiędzy Gminą a organizacjami pozarządowymi może mieć charakter finansowy lub pozafinansowy.

2. Finansowe formy współpracy:

1) zlecanie organizacjom, na zasadach określonych w ustawie, realizacji zadań publicznych w formie powierzania ich wykonywania wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub wspierania ich wykonywania wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji,

a) w trybie otwartego konkursu ofert,

b) z pominięciem otwartego konkursu ofert, zgodnie z art. 11a lub art. 19a ustawy,

c) na wniosek złożony z własnej inicjatywy przez organizacje, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy,

2) zawieranie umów o wykonanie inicjatywy lokalnej, zgodnie z art. 19b-19h ustawy;

3) zlecanie realizacji zadania w innym trybie niż przewiduje ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie;

4) możliwość zakupu produktów i usług w trybie bezprzetargowym.

3. Pozafinansowe formy współpracy:

1) wzajemne informowanie się o kierunkach działań, wymiana informacji będącej podstawą prawidłowego diagnozowania problemów i potrzeb mieszkańców Gminy;

2) opiniowanie i konsultowanie z organizacjami pozarządowymi projektów aktów normatywnych

w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;

3) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym;

4) podejmowanie i prowadzenie bieżącej współpracy z organizacjami statutowymi prowadzącymi

działalność pożytku publicznego;

5) profesjonalizacja organizacji poprzez:

a) organizację szkoleń i doradztwa, w szczególności w zakresie przygotowania dokumentów, w tym wniosków konkursowych, sprawozdań i rozliczeń;

b) informowanie organizacji o potencjalnych źródłach finansowania i zasadach udzielania dotacji;

6) udzielanie rekomendacji i opinii organizacjom współpracującym z miastem, które ubiegają się o dofinansowanie realizowanych projektów ze źródeł zewnętrznych;

7) Udostępnienie adresu na siedzibę organizacji w celu prowadzenia działalności statutowej;

8) Umożliwienie organizacjom korzystania ze swoich zasobów, takich jak: sale, sprzęt, wyposażenie na cele związane z działalnością pożytku publicznego.

Rozdział 5.
PRIORYTETOWE ZADANIA PUBLICZNE ZLECANE DO REALIZACJI ORGANIZACJOMPOZARZĄDOWYM

§ 5. 

W roku 2021 organizacjom pozarządowym samorząd planuje zlecić organizacjom do realizacji następujące zadania publiczne:

1. Zadania mające na celu organizację czasu wolnego dzieci i młodzieży szczególnie w okresie ferii zimowych i wakacji (realizowane w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych).

2. Zadania mające na celu udostępnienie usług medycznych i rehabilitacyjnych szczególnie dla ludzi starszych, samotnych i ubogich oraz dla osób niepełnosprawnych przewlekle chorych.

3. Zadania mające na celu wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, ze szczególnym uwzględnieniem sportu amatorskiego oraz sportu dzieci i młodzieży.

4. Zadania ze sfery kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego skierowanego szczególnie na rzecz dzieci i młodzieży oraz rodzimej kultury i sztuki amatorskiej.

5. Zadania mające na celu upowszechnianie postaw ekologicznych, na rzecz ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.

6. Zadania mające na celu promocję i upowszechnianie lokalnej turystki oraz kreowanie produktu turystycznego (tworzenie, rozwój, promocja) wokół loklanych atrakcji turystycznych.

7. Zadania mające na celu wspieranie działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w tym wspieranie sieciowania, współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy organizacjami pozarządowymi.

Rozdział 6.
OKRES REALIZACJI PROGRAMU

§ 6. 

1. Program będzie realizowany w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 roku.

2. Przeprowadzenie postępowań konkursowych w celu wyłonienia podmiotów realizujących zadania ze sfery zadań publicznych w roku 2021 może następować począwszy od dnia przyjęcia niniejszego programu.

3. Rozliczenie realizacji zadań na których finansowanie udzielono dotacji musi zakończyć się do 30 stycznia 2022 roku.

Rozdział 7.
SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU

§ 7. 

1. Gmina Myślenice:

1) wspiera w sferach, o których mowa w art. 4 ustawy, realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz inne uprawnione podmioty, prowadzące działalność statutową w danej dziedzinie - wymagany jest udział finansowy organizacji, minimum 10 % całkowitych kosztów zadania, przy czym udział może pochodzić ze środków własnych lub z innych źródeł np. wpłat i opłat adresatów zadania,

2) powierza w sferach, o których mowa w art. 4 ustawy, realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz inne uprawnione podmioty, prowadzące działalność statutową w danej dziedzinie.

2. Wspieranie i powierzanie, o którym mowa w ust. 1, odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba że odrębne przepisy przewidują inny tryb zlecenia:

1) konkurs przeprowadza się na zasadach określonych w art. 13 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

2) rozpatrywanie ofert odbywa się na zasadach określonych w art. 15 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

3) powierzenie w innym trybie niż otwarty konkurs ofert może nastąpić jeżeli dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach, szczególnie poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych.

3. Na wniosek organizacji pozarządowej oraz innego uprawnionego pomiotu Gmina Myślenice może zlecić, z pominięciem otwartego konkursu ofert, realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym, spełniającego łącznie następujące warunki:

1) wysokość dofinansowania lub finansowania nie przekracza kwoty 10.000 zł,

2) zadanie ma być realizowane w okresie nie dłuższym niż 90 dni,

3) łączna kwota przekazana w ten sposób tej samej organizacji w danym roku kalendarzowym nie może przekroczyć 20.000 zł.

4. Realizacja zadania publicznego odbywa się w oparciu o zawartą umowę , której ramowy wzór określa w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego:

1) podmioty, które uzyskały dotację na realizację zadania publicznego zobowiązane są do wyodrębnienia w ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację umowy,

2) dotacje nie mogą być wykorzystane na:

a) zakup nieruchomości,

b) działalność gospodarczą,

c) pokrycie kosztów utrzymania biura, z wyłączeniem bezpośrednich kosztów związanych z realizacją zadania.

3) Sprawozdanie z wykonania zadania publicznego określonego w umowie należy sporządzić w terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji zadania.

5. Gmina Myślenice zlecając zadanie publiczne dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania, w szczególności:

1) stanu realizacji zadania,

2) efektywności, rzetelności i jakości wykonywania zadania,

3) prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania,

4) prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy.

6. Niektóre zadania publiczne, wskazane w ustawie, mogą być realizowane w ramach inicjatywy lokalnej.

Rozdział 8.
WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PLANOWANYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU

§ 8. 

1. W budżecie Gminy Myślenice będą zabezpieczone środki na realizację priorytetowych zadań publicznych określonych w par. 4 niniejszego programu.

1) Planowana wysokość środków przeznaczonych na priorytetowe zadania publiczne w obszarze:

a) Sfera działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży - 406.000,00 zł ze środków pochodzących z opłat pobieranych za wydawanie zezwoleń na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18%.

b) Udostępnienie usług medycznych i rehabilitacyjnych, szczególnie dla ludzi starszych, samotnych i ubogich - 160.000,00 zł z dochodów własnych Gminy.

c) Sfera wspierania i upowszechniania kultury fizycznej - 900.000,00 z dochodów własnych Gminy.

d) Sfera kultury, sztuki, ochrony dziedzictwa narodowego - 220.000,00 z dochodów własnych Gminy.

e) Sfera ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego - 10.000,00 z dochodów własnych Gminy.

f) Sfera turystyki i krajoznawstwa - 10.000,00 z dochodów własnych Gminy.

g) Sfera działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1–32a. - 10.000,00 zł  z dochodów własnych Gminy.

2. Środki mogą w ciągu roku budżetowego zostać zwiększone lub zmniejszone w zależności od sytuacji finansowej Gminy Myślenice.

3. Na realizację innych zadań ze sfery pożytku publicznego Rada Miejska może zabezpieczyć dodatkowe środki w budżecie Gminy Myślenice.

Rozdział 9.
SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU

§ 9. 

1. Bieżącym monitoringiem w zakresie realizacji Programu zajmują się właściwie merytorycznie wydziały Urzędu Miasta i Gminy Myślenice.

2. Organizacje pozarządowe mogą zgłaszać swoje uwagi, wnioski, propozycje dotyczące realizacji Programu do Naczelników wydziałów merytorycznych. Uzyskane w czasie realizacji Programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje będą wykorzystane do usprawnienia bieżącej i przyszłej współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi.

3. Burmistrz Miasta i Gminy Myślenice, nie później niż do dnia 31 maja następnego roku, przedkłada Radzie Miejskiej w Myślenicach sprawozdanie z realizacji programu:

1) w sprawozdaniu podaje się nazwy organizacji, które uzyskały dotacje, kwotę dotacji i nazwę zadania,

2) ponadto w sprawozdaniu uwzględnia się wyniki przeprowadzonych kontroli oraz weryfikację sprawozdań końcowych z wykonania zadań.

4. Przy ocenie realizacji programu uwzględnia się mierniki efektywności, tj.:

1) liczbę organizacji wyrażających wolę podjęcia realizację zadań publicznych we współpracy z Gminą Myślenice,

2) liczbę organizacji, które podjęły się we współpracy z Gminą Myślenice realizacji zadań publicznych na rzecz lokalnej społeczności,

3) liczbę osób, które były adresatami różnych działań publicznych,

4) Wysokość środków finansowych przeznaczonych z budżetu Gminy na realizację zadań publicznych we współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami,

5) łączna wielkość środków finansowych zaangażowanych przez organizacje pozarządowe we współpracy z Gminą Myślenice na realizację zadań publicznych.

5. Sprawozdanie o którym mowa w ust. 3 zostanie opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej www.myslenice.pl

Rozdział 10.
SPOSÓB TWORZENIA PROGRAMU I PRZEBIEG KONSULTACJI

§ 10. 

1. Na podstawie oceny realizacji programu w poprzednim roku oraz po zebraniu uwag o jego realizacji, m.in. od organizacji pozarządowych przygotowywany będzie projekt programu na następny rok, który zostanie poddany konsultacjom.

2. Konsultacje odbywać się będą w oparciu o Regulamin Konsultacji projektów aktów prawa miejscowego z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji, przyjęty uchwałą nr 420/LIX/2010 Rady Miejskiej w Myślenicach z dnia 30 czerwca 2010 roku.

3. Po zakończeniu konsultacji projekt programu zostanie przedłożony Radzie Miejskiej w Myślenicach.

Rozdział 11.
TRYB POWOŁYWANIA I ZASADY DZIAŁANIA KOMISJI KONKURSOWYCH DO OPINIOWANIA OFERT W OTWARTYCH KONKURSACH OFERT

§ 11. 

1. Burmistrz Miasta i Gminy Myślenice ogłaszając otwarty konkurs ofert powołuje komisję konkursową, której zadaniem jest opiniowanie ofert złożonych w konkursie. Komisja może być powołana na czas określony, aż do momentu wygaśnięcia kadencji jej członków oraz nieokreślony, aż do momentu złożenia rezygnacji z udziału w pracach Komisji.

2. Prowadzenie spraw związanych z powołaniem i pracą komisji należy do obowiązków właściwych merytorycznie Wydziałów Urzędu Miasta i Gminy Myślenice prowadzących konkursy ofert na realizację zadań publicznych w obszarach wskazanych w rozdziale V.

3. Komisja Konkursowa liczy do 7 osób. W skład komisji konkursowej wchodzą przedstawiciele Urzędu Miasta i Gminy Myślenice oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych i innych podmiotów uprawnionych oraz przedstawicieli Rady Miejskiej w liczbie, co najmniej dwóch dla każdej ze stron.

4. Na wniosek Naczelnika Wydziału jednostki organizacyjnej właściwej merytorycznie w pracach komisji mogą uczestniczyć, ale tylko z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.

5. Burmistrz Miasta i Gminy Myślenice powołując komisję konkursową wybiera przedstawicieli organizacji pozarządowych i innych uprawnionych podmiotów spośród proponowanych kandydatów pod warunkiem, że podmioty te nie biorą udziału w ogłoszonym konkursie.

6. Pracami komisji kieruje Przewodniczący. Komisja obraduje na posiedzeniach zamkniętych, bez udziału oferentów. Uczestnictwo w komisji jest nieodpłatne.

7. Komisja wypracowuje stanowisko, po zebraniu indywidualnych ocen wobec wszystkich ofert i przedstawia je w formie listy ocenionych projektów z przypisaną im oceną punktową i proponowaną kwotą dotacji.

8. Ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji dokonuje Burmistrz Miasta Gminy Myślenice.

9. Decyzja o rozstrzygnięciu konkursu podlega ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy Myślenice.

UCHWAŁA NR 254/XXIX/2020 RADY MIEJSKIEJ W MYŚLENICACH w sprawie przyjęcia rocznego programu współpracy Gminy Myślenice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.