LOKALIZACJA: Małopolska. Powiat Myślenicki.

Wydarzenia

środa, 09 września 2020

Forum Ekonomiczne w Karpaczu: Kolej Myślenice-Kraków szansą na rozwój regionu

W Karpaczu trwa Forum Ekonomiczne 2020 w Małopolskiej Strefie Spotkań. Drugiego dnia konferencji odbył się panel tematyczny pn. „Kolej szansą na rozwój infrastruktury w województwie małopolskim”. W dyskusji wzięli udział: Robert Bylica – radny województwa małopolskiego, Tomasz Tomala – szef gabinetu politycznego ministra infrastruktury, Łukasz Kmita - wojewoda małopolski oraz Jarosław Szlachetka – burmistrz miasta i gminy Myślenice. Dyskusję moderował Tomasz Warchoł reprezentujący Koleje Małopolskie.

Burmistrz Jarosław Szlachetka wspominał o trudnościach komunikacyjnych z jakimi borykają się mieszkańcy Myślenic. Podkreślił, że połączenie Kraków-Myślenice zdecydowanie poprawiłoby komfort życia mieszkańców, odciążyłoby komunikacyjnie zakopiankę, a także poprawiłoby sytuację gospodarczą powiatu, bowiem inwestycja stałaby się bodźcem dla rozwoju firm na tym terenie.

- Kolej to dla nas absolutny priorytet. Jest sprawą kluczową dla rozwoju nie tylko samych Myślenic, ale też całej Ziemi Myślenickiej. Myślenice są częścią Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego i brak sprawnie zorganizowanego transportu zbiorowego negatywnie wpływa na jakość życia mieszkańców. Dzisiaj nie ma dobrej alternatywy do podróży samochodem lub busem do Krakowa. Możliwość pozyskania środków z programu „Kolej Plus” to dla nas olbrzymia szansa na zrealizowanie planów i marzeń, które sięgają ponad 100 lat - mówił burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka podczas drugiego dnia Forum Ekonomicznego 2020 w Małopolskiej Strefie Spotkań, występując w panelu tematycznym pn. „Kolej szansą na rozwój infrastruktury w województwie małopolskim”.

Podczas spotkania podkreślono, że Województwo Małopolskie od lat dostrzega ogromny potencjał kolei i dąży do tego, by rozwijać ten środek transportu w regionie, a także podnosić jakość świadczonych usług.

- Kolej to przyszłość, kolej to konieczność. Ruszył program rządowy Kolej +, ten program niewątpliwie przybliży mieszkańców do stolicy Małopolski. Konieczność i przyszłość kolei, dla mnie z punktu widzenia mieszkańca powiatu myślenickiego, jest niezwykle istotny. Jest ogromne wsparcie ze strony rządu, samorządu wojewódzkiego, a także samorządów lokalnych, a to dobry prognostyk dla rozwoju kolei - dodał radny sejmiku województwa małopolskiego Robert Bylica.

Wojewoda małopolski Łukasz Kmita mówił o kolei w aspekcie historycznym, która w latach 90-tych uległa degradacji. Wspomniał, że mieszkańcy zachwycili się wówczas innymi środkami transportu m.in. busami, a ówczesny czas dla kolei był czasem trudnym. Wspomniał, że poprzednie rządy likwidowały kolejowe połączenia lokalne. Teraz to się zmienia.

- Przeżywamy renesans kolei, m.in. poprzez uruchomienie projektu Kolej +. Województwo małopolskie zgłosiło 5 tras, które uzupełnią ten krwioobieg kolei. Dla wielu miejscowości te połączenia są zbawienne - mówił wojewoda małopolski Łukasz Kmita. Po czym wspomniał także o polskich i małopolskich przedsiębiorstwach, które produkują doskonałe pociągi. Mowa m.in. o Pesie czy Newagu.

Z kolei Tomasz Tomala skupił się na licznych inwestycjach kolejowych, ale nie tylko, które w naszym regionie są aktualnie prowadzone. 

- Małopolska jest dziś wielkim placem budowy, jeśli chodzi o koleje. Po przeprowadzeniu tych wszystkich inwestycji mieszkańcy będą mogli korzystać z licznych kolejowych tras oraz z bezpiecznych i komfortowych pociągów. Modernizujemy też dworce kolejowe, a także zmieniamy przestrzeń związaną z przystankami kolejowymi. Złożono 96 projektów na kwotę 25 mld zł w ramach programu Kolej + - to rekordowe zainteresowanie programem - podkreślił Tomasz Tomala, szef gabinetu politycznego ministra infrastruktury.

Podczas spotkania dyskutowano obszernie na temat poszczególnych małopolskich projektów zgłoszonych w ramach rządowego programu Kolej +. Warto przypomnieć, że 26 sierpnia upłynął termin składania przez jednostki samorządu terytorialnego wniosków do programu. Województwo Małopolskie złożyło pięć wniosków na projekty opiewające na kwotę 1,5 mld zł. Wśród z nich znalazło się finansowanie opracowania dokumentacji technicznej nowej linii kolejowej z Krakowa do Myślenic.

Źródło: malopolska.pl UMWM